In een wereld die steeds digitaler wordt, vinden we steeds vaker nieuwe en innovatieve manieren om met complexe emoties om te gaan. Voor kinderen en jongeren die te maken hebben met rouw, bieden computergames een unieke en vaak over het hoofd geziene vorm van steun. Als rouwtherapeut en speltherapeut, en daarnaast zelf enthousiast gamer, ben ik ervan overtuigd dat games een waardevolle aanvulling kunnen zijn in het rouwproces. In dit artikel duiken we in de redenen waarom computergames over rouw kunnen helpen en geef ik een voorproefje van mijn aankomende overzicht van games.

De Kracht van Verhalen:

Een van de belangrijkste aspecten in het proces van rouw is het begrijpen en hanteren van emoties. Computergames bieden unieke verhalende ervaringen die kinderen en jongeren kunnen helpen bij het verkennen van hun gevoelens. Door middel van boeiende verhalen en karakterontwikkeling kunnen games een veilige ruimte creëren waarin spelers zich kunnen identificeren met virtuele personages en hun eigen emoties kunnen verkennen.

Interactieve Zelfexpressie:

Speltherapie erkent het belang van zelfexpressie in het rouwproces. Games gaan een stap verder door spelers actief te betrekken bij het vormgeven van het verhaal en het nemen van beslissingen die invloed hebben op het spelverloop. Dit interactieve element geeft kinderen en jongeren de mogelijkheid om hun gevoelens op een creatieve manier te uiten, wat vaak moeilijk is in meer traditionele therapeutische settings.

Empathie en Begrip:

Veel games waarin rouw een rol speelt bevatten elementen die empathie en begrip bevorderen. Door situaties en ervaringen in een virtuele omgeving te simuleren, kunnen games spelers helpen bij het ontwikkelen van een dieper inzicht in hun eigen emoties en die van anderen. Dit draagt bij aan het normaliseren van rouwprocessen en het verminderen van het gevoel van isolatie.

Conclusie:

Computergames kunnen een waardevolle aanvulling zijn op traditionele rouwtherapieën voor kinderen en jongeren. Door middel van interactieve verhalen, zelfexpressie en het bevorderen van empathie, bieden games een unieke manier om met complexe emoties om te gaan. Als rouwtherapeut en gamer ben ik vastbesloten om mijn kennis te delen en ouders, therapeuten en spelers te voorzien van een bron van hoop en heling in de digitale wereld. Bij het gebruik van games als ondersteuning voor rouwverwerking bij kinderen en jongeren is het overigens van cruciaal belang dat ouders en opvoeders betrokken zijn. Het is daarbij belangrijk om de leeftijdsclassificaties van games te respecteren en ervoor te zorgen dat de inhoud geschikt is voor de emotionele ontwikkeling van het kind.

Hier zijn alvast enkele voorbeelden van games over dit thema:

Brothers: A Tale of Two Sons” (2013):
Hoewel dit avonturenspel niet direct gericht is op rouwverwerking, verkent het thema’s van verlies en verbondenheid. Spelers besturen twee broers die samenwerken om hun stervende vader te redden. Het benadrukt de kracht van samenwerking en familiebanden. (Platforms: Nintendo Switch, PlayStation 4, Android, PlayStation 3, Xbox 360, Xbox One, iOS, Microsoft Windows, Windows Phone)
It Takes Two(2021):
In het spel nemen twee gescheiden ouders, Cody en May, de vorm aan van speelgoedpoppen en worden ze geconfronteerd met uitdagingen in een fantasiewereld. De coöperatieve gameplay benadrukt teamwork, communicatie en het overwinnen van obstakels samen. (Platforms: o.a. PlayStation 5, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One)
Gris” (2018):
Een prachtig vormgegeven platformgame waarin de speler een jong meisje bestuurt dat door een wereld van verlies en verdriet reist. De game gebruikt kleur en muziek om emoties over te brengen en benadrukt veerkracht en herstel. (Platforms o.a.: Nintendo Switch, Android, PlayStation 5, PlayStation)
Child of Light” (2014):
Een sprookjesachtig avonturenspel waarin een jong meisje genaamd Aurora door een betoverd land reist. De game behandelt thema’s van verlies en ontdekking, met een poëtische vertelstijl. (Platforms o.a.: Nintendo Switch, PlayStation 4, Microsoft Windows)
Sea of Solitude” (2019):
Een avonturenspel waarin de hoofdpersoon, Kay, haar eenzaamheid en innerlijke demonen moet confronteren. De game exploreert thema’s van emotionele pijn en persoonlijke groei. (Platforms: Nintendo Switch, PlayStation 4, Microsoft Windows, Xbox One)
That Dragon, Cancer” (2016):
Dit is een indrukwekkende game die is gebaseerd op de persoonlijke ervaring van de ontwikkelaars met het verlies van hun zoontje aan kanker. Het spel is vooral geschikt voor volwassenen en verkent de emoties en uitdagingen van ouders die geconfronteerd worden met het verlies van een kind. (Platforms: Android, Microsoft Windows, Linux, Ouya, iOS, macOS, Mac OS)