Als speltherapeut wil ik graag wat meer uitleg geven over de werkzame factoren van speltherapeutische interventies. Speltherapie is een waardevolle en effectieve manier om kinderen te helpen bij hun emotionele en sociale ontwikkeling. In deze reeks artikelen duiken we dieper in de verschillende aspecten van speltherapie en hoe deze bijdragen aan de groei en het welzijn van een kind.
In speltherapie gebruiken kinderen vaak symbolen en metaforen. Door deze symbolen krijgen de rollen in hun spel een duidelijke betekenis en functie. Bijvoorbeeld, een rechtvaardige koningin kan de oorlog tussen twee vijanden beëindigen met woorden, of een bedreigde dolfijn roept “Help!” en vertrouwt erop dat de andere dieren hem redden. Ook kan het poppenhuis opgeruimd en geordend worden zodat de kinderen overzicht krijgen en zich daar prettig voelen.
Deze sociale activiteiten worden voor het kind herkenbaar en logisch binnen de context van hun spel. Wanneer het gedrag dat in het spel wordt uitgebeeld wenselijk is, hoeft de therapeut het kind niet extra te overtuigen om mee te doen. Het kind begrijpt en voelt aan dat dit gedrag logisch is, en hierdoor internaliseert het kind het gewenste gedrag. Dit gedrag kan vervolgens ook in het dagelijks leven naar voren komen.
Op deze manier leert het kind alternatief sociaal gedrag dat niet abstract of alleen door ouders gewenst is, maar dat echt deel uitmaakt van de eigen ervaringen en keuzes van het kind.