In dit bericht plaats ik een gastblog van mijn collega Wendy Schoegje van WS Mediation. Samen met Wendy heb ik in het verleden regelmatig duo-mediationgesprekken uitgevoerd. Duo-mediation kan bij sommige conflicten zinvol zijn. Er kan dan veel aan effectiviteit gewonnen worden door in de gesprekken twee mediators in te zetten.
Waarom kies je een vak waarin je telkens met boze mensen werkt?
Dat is een vraag die mij regelmatig gesteld wordt. Ik heb er ook wel over nagedacht. Allereerst schrik ik niet zo snel van emoties. Ik realiseer mij dat het soms nodig is om stoom af te blazen en als we boos zijn willen we ook wel graag dat de ander ziet hoe boos we zijn.
Voor ik dit mooie vak leerde heb ik jaren bij een bank gewerkt, de eerste jaren als cliëntadviseur (zoals dat toen heette). Als er een boze klant binnenkwam dan stond ik al klaar om hem of haar op te vangen. Niets gaf mij meer voldoening dan een boze klant weer rustig en tevreden de deur uit te krijgen. Maar dat betekende niet dat ze altijd hun zin kregen.
Ik was mij er toen al van bewust hoe belangrijk het is dat mensen zich gehoord voelen. Even rustig zitten en goed naar hun verhaal luisteren, dat is dan nodig. Erkenning van hun emoties is, merkte ik toen, ook heel belangrijk. “Ja, als ik uw verhaal zo hoor dan begrijp ik dat u daar boos om wordt, wat vervelend voor u.” Vervolgens ging ik uitzoeken hoe het zat en soms had de klant verkeerde informatie of de verkeerde conclusie getrokken. Als ik dat dan rustig uitlegde dan was de klant vaak wel voor rede vatbaar.
Later als leidinggevende heb ik mensen gecoacht, soms ook twee tegelijk, omdat bleek dat ze elkaar stoorden zonder dat ze zich van hun patronen bewust waren. Door hen bij elkaar te zetten en ervoor te zorgen dat ze rustig aangaven wat het gedrag van de ander met hen deed, ontdekte ze dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk was om rekening met elkaar te houden. Ze spraken af hoe ze elkaar zouden aanspreken als bepaald gedrag toch weer de kop opstak. Zo hebben ze nog lange tijd prettig samengewerkt. Het mooie is dat ze het gedrag van de ander ook beter konden verdragen. Soms konden ze er zelfs om lachen.
Nu met mediation zijn de kwesties die aan bod komen vaak zwaarder. Samen met Maurits Groot Kormelink van Maatwerk bij Verlies, begeleid ik bijvoorbeeld mensen in mediation die gaan scheiden of al gescheiden zijn waarbij nog veel conflicten zijn. Vaak zijn dat heftig geëscaleerde zaken, waarbij de cliënten elkaar in eerste instantie niet eens aankijken en alleen maar via ons praten.
Dan komt het moment dat ze elkaar ineens wel weer aankijken en rechtstreeks met elkaar praten. Dat is zo’n mooi moment. Het is nog pril en kwetsbaar maar het is het begin. Als je dan op de langere termijn kijkt hoe mensen weer leren met elkaar om te gaan, steeds beter gaan communiceren en weer vertrouwen krijgen in elkaar dan vind ik dat echt prachtig.
Als ze dan vervolgens vertellen dat de kinderen veel beter op school gaan, rustiger zijn en geleidelijk aan wennen aan open communicatie, dat ze open over papa en mama mogen zijn. Als ze vertellen dat de kinderen zelfs handig worden in het uitspelen van de ouders, wat dan niet meer lukt omdat de ouders open met elkaar communiceren, dan denk ik: “Hoe kan ik iets anders doen dan dit, dit is prachtig!”