Praktijkvoering

Voor de Sociale Academie Utrecht geef ik binnen het post bachelor onderwijs voor sociaal professionals lessen over praktijkvoering. Op deze pagina heb ik meer informatie geplaatst voor studenten van de richtingen Psychosociale therapie, Verlies- en rouw therapie en specialist Huiselijk Geweld. Onderaan de pagina vind je daarnaast een stappenplan voor het starten van een eigen praktijk.

Veel plezier met de voorbereiding en we zien elkaar in de les!

Maurits Groot Kormelink

Psychosociale therapie

  • Informatie voorafgaand aan de lessen lees je hieronder:
    • Les 1: Na het afronden van de opleiding wil je mogelijk aan de slag als ondernemer. Maar hoe pak je dat aan? Samen gaan we het ondernemerschap verkennen. Tezamen gaan we op een praktische en interactieve manier aan de slag en ontdekken we wat je vooral wel en wat je vooral niet moet doen als startende ondernemer.
    • Les 2: Als je straks afgestudeerd bent en aan de slag wil gaan binnen je eigen praktijk, dan ben je niet alleen therapeut maar ook ondernemer. Het is goed om alvast wat na te denken over het ondernemerschap. Iedere ondernemer is uniek. Maar wat maakt jou uniek? Het kan jouw manier van werken zijn, jouw talenten, jouw achtergrond/ervaring, jouw visie of dat wat jij anderen wilt meegeven. Of een combinatie van deze dingen. Het is helpend om te ontdekken wat jou uniek maakt. Zodat je niet alleen weet wat jou van de andere rouwtherapeuten onderscheidt, maar zodat je dit ook goed kunt verwoorden. Op de website van je praktijk. In gesprekken met potentiële cliënten en tijdens het netwerken met collega’s en verwijzers. Daarnaast is het een eerste aanzet naar een eigen aanbod. Want wie jij bent en waar je voor staat bepalen de focus van jouw praktijk. Ontdekken wat jou uniek maakt, is dus ook de eerste stap richting het ondernemerschap.
  • Informatie na de lessen lees je hieronder:
    • Via deze link lees je het naslagwerk, wat interessant is om te lezen na de lessen.
    • Lees verderop op deze pagina; ‘Eigen praktijk starten: 10 belangrijke stappen’.

Verlies- en rouw therapie

  • Informatie voorafgaand aan de lessen lees je hieronder:
    • Les 1: Na het afronden van de opleiding wil je mogelijk aan de slag als ondernemer. Maar hoe pak je dat aan? Samen gaan we het ondernemerschap verkennen. Tezamen gaan we op een praktische en interactieve manier aan de slag en ontdekken we wat je vooral wel en wat je vooral niet moet doen als startende ondernemer.
    • Les 2: Als je straks afgestudeerd bent en aan de slag wil gaan binnen je eigen praktijk, dan ben je niet alleen therapeut maar ook ondernemer. Het is goed om alvast wat na te denken over het ondernemerschap. Iedere ondernemer is uniek. Maar wat maakt jou uniek? Het kan jouw manier van werken zijn, jouw talenten, jouw achtergrond/ervaring, jouw visie of dat wat jij anderen wilt meegeven. Of een combinatie van deze dingen. Het is helpend om te ontdekken wat jou uniek maakt. Zodat je niet alleen weet wat jou van de andere rouwtherapeuten onderscheidt, maar zodat je dit ook goed kunt verwoorden. Op de website van je praktijk. In gesprekken met potentiële cliënten en tijdens het netwerken met collega’s en verwijzers. Daarnaast is het een eerste aanzet naar een eigen aanbod. Want wie jij bent en waar je voor staat bepalen de focus van jouw praktijk. Ontdekken wat jou uniek maakt, is dus ook de eerste stap richting het ondernemerschap.
  • Informatie na de lessen lees je hieronder:
    • Via deze link lees je het naslagwerk, wat interessant is om te lezen na de lessen.
    • Lees verderop op deze pagina; ‘Eigen praktijk starten: 10 belangrijke stappen’.

Specialist Huiselijk Geweld

  • Informatie voorafgaand aan de les lees je hieronder:
    • Deel 1: Na het afronden van de opleiding wil je mogelijk aan de slag als ondernemer. Maar hoe pak je dat aan? Samen gaan we het ondernemerschap verkennen. Tezamen gaan we op een praktische en interactieve manier aan de slag en ontdekken we wat je vooral wel en wat je vooral niet moet doen als startende ondernemer.
    • Deel 2: Als je straks afgestudeerd bent en aan de slag wil gaan binnen je eigen praktijk, dan ben je niet alleen therapeut maar ook ondernemer. Het is goed om alvast wat na te denken over het ondernemerschap. Iedere ondernemer is uniek. Maar wat maakt jou uniek? Het kan jouw manier van werken zijn, jouw talenten, jouw achtergrond/ervaring, jouw visie of dat wat jij anderen wilt meegeven. Of een combinatie van deze dingen. Het is helpend om te ontdekken wat jou uniek maakt. Zodat je niet alleen weet wat jou van de andere rouwtherapeuten onderscheidt, maar zodat je dit ook goed kunt verwoorden. Op de website van je praktijk. In gesprekken met potentiële cliënten en tijdens het netwerken met collega’s en verwijzers. Daarnaast is het een eerste aanzet naar een eigen aanbod. Want wie jij bent en waar je voor staat bepalen de focus van jouw praktijk. Ontdekken wat jou uniek maakt, is dus ook de eerste stap richting het ondernemerschap.
  • Informatie na de les lees je hieronder:
    • Via deze link lees je het naslagwerk, wat interessant is om te lezen na de les.
    • Lees verderop op deze pagina; ‘Eigen praktijk starten: 10 belangrijke stappen’.

Eigen praktijk starten: 10 belangrijke stappen

 

  1. Verken de markt

Voordat je een praktijk opzet, is het helpend dat je de markt waarin je gaat werken verkent. Is er echt behoefte aan de dienst of product? Waarmee onderscheid je je van anderen (in lesdag 2 besteden we hier ook aandacht aan)? Waar bevindt de doelgroep zich, hoe gaan zij jouw vinden, hoe ga jij hen bereiken? Met welke trends moet u dan rekening houden? Is die branche en markt stabiel? Wat doen de collega’s/concurrenten en gaat het goed? Via de handelsregisters van de Kamer van Koophandel kan je bijvoorbeeld inzicht krijgen in de omzet van anderen. Vergeet ook geen vragen te stellen aan de beoogde doelgroep. Probeer met zo veel mogelijk van hen te spreken om een realistisch beeld te krijgen van hun behoeftes, zodat je daar op in kunt spelen.

Op de Padlet van lesdag 1 vind je een link naar de Concurrentieanalyse van de KvK.

 

  1. Schrijf een ondernemingsplan

Het schrijven van een ondernemingsplan helpt bij het bereiken van betere resultaten. Een ondernemingsplan geeft helderheid en dwingt tot nadenken over positieve- en negatieve scenario’s. In een ondernemingsplan wordt traditioneel aandacht besteed aan concurrenten, obstakels, bedreigingen, kansen, sterktes en zwaktes.

Op de Padlet van lesdag 1 lees je meer informatie over hoe je een ondernemersplan schrijft. Een ondernemingsplan is niet verplicht, maar het is wel een handige manier om inzicht te krijgen in wat je plannen kosten.

 

  1. Bedenk een unieke bedrijfsnaam voor je praktijk

Voor je Kamer van Koophandel (KVK)-inschrijving heeft u een bedrijfsnaam nodig. Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar/sluit aan op wat je doet, blijft hangen, voldoet aan de regels en is uniek.

Controleer of je bedrijfsnaam al bestaat op website van de KVK. Daar lees ook over de regels voor bedrijfsnamen.

Tijdens lesdag 2 staan we stil bij wat jou als therapeut uniek maakt en op welke doelgroep jij je wilt richten. Deze lesdag kan je goed gebruiken bij het nadenken over jouw bedrijfsnaam.

 

  1. Maak een website

Een bedrijf anno nu kan niet meer zonder een professionele website. Controleer ook of het domeinadres het internet nog vrij is. Het mooist en duidelijkst is het wanneer deze overeenkomt met je bedrijfsnaam. Of deze nog vrij is kan je bijvoorbeeld via de website hostnet controleren. Het is in principe goed mogelijk om zelf een website te maken en te onderhouden. Maar wanneer je hier minder handig in bent, schroom dan niet om dit uit te besteden aan een professional. Dit is tenslotte je visitekaartje naar de buitenwereld. Let bij het schrijven van je teksten op ‘SEO optimalisatie’. Dit wil zeggen dat je website beter wordt gevonden door Google en andere zoekmachines en je dus ook voor potentiële klanten beter vindbaar bent.

Wanneer je een website hebt kan je die vervolgens promoten op social media zoals LinkedIn, Facebook en Instagram.

Meer over je eigen website en SEO lees je in het naslagwerk op de Padlet. Tijdens lesdag 2 staan we stil bij welke doelgroep je wilt bereiken en wat je wilt uitstralen op je website.

 

  1. Kies een passende rechtsvorm en inschrijven bij de KvK

Verdiep je in de rechtsvormen en kies een rechtsvorm die bij u en jouw praktijk past. In Nederland zijn er verschillende rechtsvormen waar je uit kan kiezen. Elke vorm heeft voor- en nadelen. Een eenmanszaak is een populaire optie voor veel zzp’ers. Andere opties zijn bijvoorbeeld een VOF of een bv. Informeer je voor inschrijving bij de KvK over de KOR-regeling.

Op de Padlet van lesdag 1 lees je meer informatie over de verschillende rechtsvormen en het inschrijven bij de Kamer van Koophandel en de KOR.

 

  1. Administratie onderhouden en een zakelijke rekening openen

Administratie bijhouden is misschien niet het leukste aan ondernemen, maar wel verplicht. Het kan je tevens veel informatie geven over de onderneming. Het brengt inzicht in de vorm van resultaten, kosten en winst. Het schrijven van een goede factuur en een duidelijke offerte is hierbij van groot belang. Zonder juiste gegevens van bijvoorbeeld facturen, kan je de omzetbelasting niet invullen of aanspraak maken op voordelige regelingen of geld terugvragen. Voor je  bedrijfsadministratie geldt een bewaarplicht: je moet je zakelijke administratie 7 jaar bewaren. Om in aanmerking te komen voor belastingvoordelen via de ondernemersaftrek, moet je minimaal 1.225 uren in een jaar aan je bedrijf besteden. Je uren houd je bij in een urenadministratie (of een digitale agenda die je een goed overzicht geeft).

Tijdens lesdag 1 vertel ik meer over het bijhouden van de administratie.

Wanneer je een eigen praktijk start, is het slim om een zakelijke rekening te openen. Het openen van een zakelijke rekening is niet verplicht maar wel aan te raden. Naast dat een zakelijke rekening professioneler oogt, helpt het je ook de zakelijke- en particuliere geldstromen gescheiden te houden. Het geeft een duidelijker inzicht voor de administratie. Daarnaast vraagt de Belastingdienst om inzage, wanneer je dit zonder zakelijke rekening doet, kan de Belastingdienst dus ook in de privé rekening kijken. Een zakelijke rekening staat professioneler op facturen, maar biedt ook allerlei voordelen in de vorm van workshops, netwerkbijeenkomsten en sparsessies. Tip; veel banken bieden starter deals, waardoor je bijvoorbeeld het eerste jaar geen kosten kwijt bent aan vaste kosten en transacties.

Meer over een zakelijke rekening openen lees je in het naslagwerk op de Padlet.

 

  1. Onderzoek of je je wilt aansluiten bij een beroepsvereniging

Informeer jezelf over de mogelijkheden van de verschillende beroepsvereniging. Tijdens lesdag 1 vertel ik meer over de beroepsverenigingen en de voordelen die zij je kunnen bieden. Bij aanmelding bij een beroepsvereniging moet je ook een Aanvragen Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en een aanmelding bij AGB en koepelorganisatie RBCZ regelen. Via de beroepsvereniging vind je hierover meer informatie.

Wat brengt een beroepsvereniging je onder andere:

  • Vergoedingsmogelijkheid voor cliënten.
  • Collectieve verzekeringen; Rechtsbijstandsverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en zakelijke inventarisverzekering (wanneer je jezelf niet bij een beroepsvereniging wilt aansluiten, regel deze verzekeringen dan zelf).
  • Stok achter de deur om jezelf te blijven ontwikkelen via herregistratie eisen.
  • Optie tot aanvraag Btw-vrijstelling (zie Padlet lesdag 2).
  • Om aan de meeste eisen van de WTZA voldoen (over de WTZA lees je meer in het naslagwerk op de Padlet).

Op de Padlet van lesdag 1 lees je al wat meer over de verenigingen.

 

  1. Maak jezelf zichtbaar in jouw omgeving

Tijdens lesdag 2 staan we stil bij welke klantendoelgroep je wilt bereiken en hoe je jezelf zichtbaar kan maken. Meer over jezelf zichtbaar maken op LinkedIn lees je in het naslagwerk op de Padlet.

Naast goed zichtbaar zijn voor je potentiële klanten, is het ook helpend om zichtbaar te zijn bij collega professionals. Voel je overigens vrij om mijn profiel aan je LinkedIn-netwerk toe te voegen. Door het vergroten van je netwerk, maak je je zichtbaar bij potentiële verwijzers en kan elkaar als professionals helpen en ondersteunen in het uitvoeren van het werk. Bekijk eens welke (MKB)netwerken er in jouw omgeving zijn, dit geeft vaak een mooie manier om laagdrempelig je netwerk te vergroten. Zelf ben ik bij verschillende netwerken aangesloten (tijdens de lesdagen kan ik hierover vertellen).

Wanneer klanten je weten vinden is het ook belangrijk om hen informatie te geven over jouw uurtarief, tijdens lesdag 1 staan we hierbij stil.

  1. Algemene voorwaarden + privacyverklaring opstellen

Door algemene voorwaarden op te stellen maak je duidelijk welke rechten en plichten jij en je klanten over en weer hebben. Algemene voorwaarden opstellen is niet verplicht, maar je kunt er veel gedoe mee voorkomen.

Meer over het opstellen van algemene voorwaarden lees je in het naslagwerk op de Padlet.

Als ondernemer in de zorg lever je diensten aan klanten. Hiervoor heb je persoonsgegevens nodig. Wat je met deze gegevens doet, vertel je aan je klant in een privacyverklaring op je website. Hiertoe ben je ook wettelijk verplicht.

Meer over het opstellen van een privacyverklaring via een handig tool en informatie over de AVG lees je in het naslagwerk op de Padlet.

 

  1. Pensioen, AOV/broodfonds

Als ondernemer moet je zelf je financiële zaken regelen. Het is daarbij belangrijk om ook na te denken over hoe je het financieel geregeld wilt hebben als je t.z.t. met pensioen wilt gaan of als je tijdelijk niet kan werken. Je kan jezelf tegen tijdelijke arbeidsongeschiktheid verzekeren via een AOV-verzekering of door je aan te sluiten bij een broodfonds. Een broodfonds is een Nederlands collectief dat zelfstandige ondernemers in staat stelt om elkaar tijdelijk van ziekteverlof te voorzien. Je bent zelf vrij om hierin jouw keuzes te maken, maar informeer je goed.

Meer over pensioen, broodfondsen en AOV lees je in het naslagwerk op de Padlet.

error: Inhoud is beschermd