Als speltherapeut wil ik graag wat meer uitleg geven over de werkzame factoren van speltherapeutische interventies. Speltherapie is een waardevolle en effectieve manier om kinderen te helpen bij hun emotionele en sociale ontwikkeling. In deze reeks artikelen duiken we dieper in de verschillende aspecten van speltherapie en hoe deze bijdragen aan de groei en het welzijn van een kind.

In speltherapie is het belangrijk dat kinderen vrijwillig meedoen en zelf hun spelmateriaal en -thema’s kiezen. Ze mogen ook bepalen of de therapeut meespeelt. Dit helpt hen om gemotiveerd te blijven, zowel tijdens de therapie als bij het behalen van hun leerdoelen. Vrijwilligheid en hoge zelfmotivatie helpen kinderen om hun creatieve potentieel en leerbereidheid te ontwikkelen (Spitzer, 2006).

Een vrije en open sfeer in de therapie zorgt ervoor dat kinderen creatief kunnen denken en nieuwe oplossingen kunnen bedenken. Ze kunnen onbezorgd oefenen en krijgen kindgerichte, empathische ondersteuning als dat nodig is.

Intrinsieke motivatie helpt kinderen om zichzelf te activeren. Door te spelen leren ze inspanning te leveren en vol te houden, wat hen helpt om doelen te bereiken (Mogel, 2008). Ze leren door hun eigen creativiteit en inzet een effectief inspanningsniveau te creëren en te behouden.

Deze leerervaringen kunnen kinderen ook in hun dagelijks leven gebruiken. De motivatie die ze in het spel ontwikkelen, strekt zich uit tot andere activiteiten. Door de therapie leren ze nieuwe gedrags- en verwerkingsstrategieën, die ze met plezier kunnen toepassen in het dagelijks leven. Hierdoor wordt de kans groter dat ze deze nieuwe vaardigheden ook echt gaan gebruiken.

Vrijwilligheid en intrinsieke motivatie binnen speltherapie bij rouw